Totes aquestes activitats s’han desenvolupat dins d’un programa general d’Educació per la Pau que existeix des de fa 12 anys i que treballa per despertar l’interès i obrir una finestra als joves i infants a altres realitats socials difícils i molt desconegudes tot despertant sentiments de participació social i de solidaritat vers situacions socials greus.
Aconseguir aquests objectius és una tasca difícil però apassionant i per garantir el seu èxit l’acollida de la proposta i l’acompanyament del professorat és bàsica.
El nostre viatge pel Tarragonès i l’Alt Camp ho valorem com molt satisfactori sobretot degut al grau de compromís que van adquirir tots els actors implicats: escoles, alumnes i centres de recursos pedagògics.
Quan una escola decideix una activitat complementària ha de ser partícip i responsable d’aquesta decisió, és un error actuar com una mera receptora de propostes. Explicar als alumnes l’activitat prèviament, pensar en desenvolupar activitats creatives a posteriori, i no deixar que l’activitat quedi aïllada del projecte educatiu, suposa abonar dia a dia el terreny curricular per propiciar la integració d’una veritable cultura de pau a les escoles i sobretot suposa ajudar als alumnes a integrar correctament els diversos aprenentatges que escull l’escola.
Un exemple de docent: En Gumer Ortega de l’escola CEIP CENTCELLES. Durant el mes de febrer vam estar al centre i van realitzar xerrades per als nens/es de 5è i 6è i van cedir l’exposició “El Cultiu Mortal”, el Gumer es va interessar des de un primer moment en la nostra activitat, van preparar als alumnes prèviament i a posteriori van donar continuïtat realitzant diverses activitats com relats, pòsters i altres.
Un exemple de tècnic: La Belén Saragossa, tècnica i docent del Centre de Recursos Pedagògics del Tarragonès. Des de un primer moment va creure en el nostre projecte ens va impulsar i acompanyar en el nostre viatge, donant-nos suport i possibilitant la difusió de la nostra activitat als centres educatius i la seva implementació i essent present en algunes de les activitats.
Un exemple d’alumnes: Els prop de 900 alumnes que van participar. Continuem constatant que els centres educatius de comarques tenen menys saturació de propostes i els alumnes les encaixen amb més entusiasme.
Aquestes actituds són les que ens engresquen i animen a continuar desenvolupant projectes de cultura de pau als centres educatius. Hi ha interès de molts professionals con hem exemplificat anteriorment per això cal seguir millorant i incorporant aspectes de forma consensuada amb els diversos professionals que ens ajudin a crear activitats i materials realment útils i que puguin encabir dins del seu programa curricular. Si com diu el lema ENTRE TOTS/ES CONSTRUÏM LA PAU, també ENTRE TOTS/ES EDUQUEM PER LA PAU.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada