divendres, 27 de març del 2009

UN RECORREGUT PROFITÒS

Durant el primer trimestre d’enguany, Moviment per la Pau ha estat fent un recorregut per algunes de les escoles i instituts del Tarragonès i l’Alt Camp. L’objectiu principal d’aquest viatge era promoure la cultura de pau tot donant a conèixer als alumnes la problemàtica de les mines antipersonal i els residus explosius de guerra que són el centre dels esforços de la nostra organització. Durant el nostre recorregut les activitats han estat molt diverses: xerrades, mostra de imatges, petits documentals, cançons, mostra d’una exposició de desminatge.
Totes aquestes activitats s’han desenvolupat dins d’un programa general d’Educació per la Pau que existeix des de fa 12 anys i que treballa per despertar l’interès i obrir una finestra als joves i infants a altres realitats socials difícils i molt desconegudes tot despertant sentiments de participació social i de solidaritat vers situacions socials greus.
Aconseguir aquests objectius és una tasca difícil però apassionant i per garantir el seu èxit l’acollida de la proposta i l’acompanyament del professorat és bàsica.
El nostre viatge pel Tarragonès i l’Alt Camp ho valorem com molt satisfactori sobretot degut al grau de compromís que van adquirir tots els actors implicats: escoles, alumnes i centres de recursos pedagògics.
Quan una escola decideix una activitat complementària ha de ser partícip i responsable d’aquesta decisió, és un error actuar com una mera receptora de propostes. Explicar als alumnes l’activitat prèviament, pensar en desenvolupar activitats creatives a posteriori, i no deixar que l’activitat quedi aïllada del projecte educatiu, suposa abonar dia a dia el terreny curricular per propiciar la integració d’una veritable cultura de pau a les escoles i sobretot suposa ajudar als alumnes a integrar correctament els diversos aprenentatges que escull l’escola.

Un exemple de docent: En Gumer Ortega de l’escola CEIP CENTCELLES. Durant el mes de febrer vam estar al centre i van realitzar xerrades per als nens/es de 5è i 6è i van cedir l’exposició “El Cultiu Mortal”, el Gumer es va interessar des de un primer moment en la nostra activitat, van preparar als alumnes prèviament i a posteriori van donar continuïtat realitzant diverses activitats com relats, pòsters i altres.

Un exemple de tècnic: La Belén Saragossa, tècnica i docent del Centre de Recursos Pedagògics del Tarragonès. Des de un primer moment va creure en el nostre projecte ens va impulsar i acompanyar en el nostre viatge, donant-nos suport i possibilitant la difusió de la nostra activitat als centres educatius i la seva implementació i essent present en algunes de les activitats.

Un exemple d’alumnes: Els prop de 900 alumnes que van participar. Continuem constatant que els centres educatius de comarques tenen menys saturació de propostes i els alumnes les encaixen amb més entusiasme.

Aquestes actituds són les que ens engresquen i animen a continuar desenvolupant projectes de cultura de pau als centres educatius. Hi ha interès de molts professionals con hem exemplificat anteriorment per això cal seguir millorant i incorporant aspectes de forma consensuada amb els diversos professionals que ens ajudin a crear activitats i materials realment útils i que puguin encabir dins del seu programa curricular. Si com diu el lema ENTRE TOTS/ES CONSTRUÏM LA PAU, també ENTRE TOTS/ES EDUQUEM PER LA PAU.