divendres, 7 de novembre del 2008

ELS ALUMNES DE SANTA COLOMA EXIGEIXEN ALS GOVERNS: STOP BOMBES DE DISPERSIÓ!

En el marc de la setmana d’acció contra les bombes de dispersió (del 27 d’octubre al 02 de novembre) i de les Jornades per la pau i la cooperació de Santa Coloma de Gramenet (octubre 2008) des del nostre programa de sensibilització vam poder engrescar als estudiants i professorat per desenvolupar al seu centre algunes accions de caire simbòlic i activista. El municipi on es van centrar aquestes activitats va ser a Santa Coloma de Gramenet concretament als Instituts Numància i Puig Castellar. Uns 250 estudiants d’aquests instituts havien assistit prèviament a les activitats del nostre programa: sessions de xerrades, simulacions de camp de desminatge i una projecció explicada de la pel·lícula “Las Tortugas también vuelan” i desprès van realitzar l’acció simbòlica.

Què quina acció simbòlica van fer els joves per reivindicar la prohibició total de les bombes de dispersió? Doncs una de tall clàssic però no per això menys interessant: la confecció d’un mural. En el cas de l’IES Puig Castellar els joves es van pintar els braços i les mans amb els colors de la Coalició contra les Bombes de dispersió, les van alçar per exigir la prohibició total d’aquestes armes i després van deixar l’empremta al mural, afegint alguns d’ells un petit escrit, finalment es va fer un minut de silenci i els joves es van desplomar a terra, representant la mort i les ferides que ocasionen. En el cas de l’IES Numància els joves es van proposar fer-ne dues activitats: la primera un mural fotogràfic que mostra alguns dels “joves solidaris” amb les mans i braços pintats, la segona la treballaran durant un espai de temps més llarg i consistirà en la confecció d’un mural a la paret ple de dibuixos i missatges escrits relacionats amb la temàtica que han treballat amb nosaltres.

El millor de tot va ser la reacció dels alumnes, uns s’apropaven tímidament a l’activitat i d’altres de forma molt participativa i resolutiva mostrant la seva solidaritat. Va ser sorprenent que els alumnes amb una actitud més passiva durant la classe teòrica amb aquesta activitat es van pintar “fins els colzes” mostrant així el seu rebuig. Què he de fer? On he de posar l’empremta? preguntaven. I tot això no va acabar aquí ja que com activitat de caire activista els joves s’esforçaran durant alguns mesos en recollir signatures per fomentar legislacions que prohibeixin aquestes armes i el professorat treballarà la temàtica més a fons a tutories.

Ja veieu, activitats senzilles però que deixen lloc a l’expressió i canalització dels sentiments. Des de l’entitat cada cop apostem més per les accions creatives i simbòliques que connectin directament amb els afectes i possibilitin la sortida dels sentiments de solidaritat, d’impotència, de crítica social que afloren quan s’expliquen situacions socials molt greus i injustes com és la problemàtica de les mines antipersonal i municions sense esclatar. I de ben segur una cosa hem après durant tots aquests anys de treball amb joves, la cultura de pau es fomenta i es consolida treballant des de les emocions, el coneixement i la participació.